dinsdag 10 januari 2012

Bolleke & co

Een kleine 40 jaar geleden kreeg ik 'Bolleke'.
Bolleke zag er toen zo uit:


Ik bedoel dus dat popje. Dat kind ben ik en zou je ook kunnen verwarren met een 'bol' ;-)
Na jaren spelen belandde Bolleke ergens in een doos tot Nora werd geboren. Die had echter geen belangstelling voor poppen. Tót Viktor werd geboren. Toen besloot ze dat zij wel voor de baby zou zorgen. Om ongelukken te voorkomen, werd Bolleke weer opgevist en kreeg ze een ganse 'uitzet' en een paar nieuwe outfits.










Tot Bolleke haar beentje beetje bij beetje begon af te scheuren :-(

haar linkerbeentje zit los :-(

Ik begon een zoektocht naar poppenonderdelen, informeerde bij poppendokters maar er bleek niets aan te doen. Bolleke zou op termijn haar beentje verliezen.

Veel, véél later -toen Bolleke al weer veilig opgeborgen lag in een doosje- liep ik over de rommelmarkt en zag in een kartonnen doos boordevol rommel de achterkant van een popje. Ik durfde het niet te geloven. Ik draaide het popje om ... een Bolleke! Enkele weken later precies hetzelfde verhaal. Op dezelfde rommelmarkt, in een doos, een popje dat ondersteboven lag en een Bolleke bleek te zijn. En zo hadden Nora en Viktor elk hun eigen Bolleke en kon mijn Bolleke blijven rusten.


En nu zal je zeggen: hé, op die foto staat er toch nóg eentje?
Jawel, maanden later stond ik op een rommelmarkt waar zij langskwam. En wat had zij gevonden? Nóg een Bolleke. We hebben toen geruild: een Bolleke tegen een Roodkap-achtige spaarpot :-)

3 opmerkingen:

  1. oh wauw liesbeth, zo'n mooie poppenuitzet! Heb je daar ook patroontjes van? Denk dat mijn dochters zot zouden worden van zo'n mooie uitzet! :-)

    groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja hoor! Die heb ik nog. Ze komen uit een 'antieke' ;-) Knippie Idee. Een deel ervan heb ik nu uitgeleend. Ik zoek nog even op welke Knippie het precies was.

    BeantwoordenVerwijderen